Filmihullu 6 | 2023

Filmihullu 6/2023 kansi

Filmihullu 6 | 2023

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Jean-Luc Godard kasvattajana
Joonas Nykänen

Riitasointujen rikkaus – elokuvamusiikin kehityskaaria Godardin tuotannossa
Topi E. Timonen

Käsin kosketeltava – Godardin omakuvan filosofia
Ilpo Hirvonen

Godard 80-luvulla: pessimismi ja halu olla vapaa
Juho Lipponen

Capitalist Academy 4: Citizens on Sale
Olaf Möller

Terve Maria – ajatuksia Godardin mariologian äärellä
Niilo Rantala

Godard sodasta, rauhasta ja sen mahdollisuudesta
Antti Ojala

Kiinatar – pelottavan ajankohtainen poliittisen elokuvan helmi
Harald Olausen

Godardin sirpaleita
Lauri Timonen

Elokuva vuonna 1923
Lauri Piispa

Godard 53. keskustelu
Sampsa Laurinen

Kirjat
Lauri Timonen, Ilpo Hirvonen

Festivaalit
Kari Glödstaf

Keskustelua
Harald Olausen

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Tapani Bagge

Elokuvanvuoden kääntyessä kohti kuusten kuisketta teemme vielä kerran kunniaa miehelle, jonka nimeen olette saattaneet törmätä Filmihullun sivuilla ennenkin. Jean-Luc Godard (1930–2022) oli sankarijournalisti, mediafilosofi, radikaalimilitantti, sosiologi, anarkisti, traditionalisti, kleptomaani, provokaattori ja taiteiden rakastaja; aikojen anturi ja kommentaattori, tutkija ja innovaattori, romantikko ja sovinistisika; videolaitteistojensa laboratorioon lukkiutunut hullu tohtori ja universumin korjausmies; toistuvasti haavoittunut herkkä olento ja estoton roisi nilkki; kivi kussakin kengässä, oka jokaisessa silmässä, kirske kunkin korvassa…

Ranskalaissveitsiläinen auteur-hero penäsi läpi elämänsä Mitä elokuva on? Mitä sillä voi tehdä? Minne (saakka) sen voi viedä? ja näihin kysymyksiin ainakin osittaisia vastauksia etsiessämme perehdymme tanakassa teemanumerossa muun muassa Godardin rakastettuun 60-luvun sykliin, musiikinkäytön strategioihin, kouristuneisiin omakuviin, poliittisiin taistelukappaleisiin, 80-luvun kohua herättäneisiin ”ikuisiin juurille paluisiin”, räyhäkkään pasifismiin, patalaiskojen pikkurikollisten ja näsäviisaiden kokettien budoaareissa vallitsevaan talttumattomaan eroottiseen sotatilaan, henkilökohtaiseen vapaudenkaipuuseen, muodollisiin metodeihin ja estottomaan anaalifiksaatioon.

Lauri Piispa palauttaa meidät sesongin perinteeksi muodostuneeseen tapaan sadan kalenterinkierron taakse, elokuvavuoteen 1923, Kari Glödstaf vierailee Pordenonen mykkäelokuvafestivaaleilla ja Harald Olausen perkaa mestari Törhösen akateemista eliittiä tökeryydellään kirpaissutta väitösprosessia. Kauden kirjasatoa puramme tavallistakin laajemmin suomalaisen mediataiteen historiasta keksijä- ja elokuvapioneeri Eric Tigerstedtiin ynnä Theo Angelopoulosin lähiluennasta homoelokuvan kriittiseen historiaan. Ensi-illoissa valokeilaan astuvat vielä kerran vanhat mestarit Scorsese ja Loach ja vieraskynävuoron ottaa Aarne ”Paukku-Arska” Tarkaksen saavutuksia puntaroiva kirjailija Tapani Bagge.

Tilaa Filmihullu > |