
Filmihullu 6 | 2020
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Etelän päivä – häpeämättömän henkilökohtaisia välähdyksiä Luis Buñuelista
Raila Leppäkoski
Luis Buñuelin elämä kirjeissä
Markku Koski
Skandaaleja ja hiljaisuutta – musiikista Luis Buñuelin elokuvissa
Till Fellner
Buñuel ja meteorologia – tuulella käyvät naiset
Timo Vesala
Luis Buñuel Meksikossa: skandaaleista sarjatuotantoon ja takaisin
Mikael Antonio Leskinen
Buñuel Meksikon elokuvan suunnannäyttäjänä
Lauri Lindbohm
Los Olvidadosin ristiriitainen realismi
Ilpo Hirvonen
Buñuel esittää: hengissä vaihtuvissa viidakoissa
Harri-Ilmari Moilanen
”Det är en i verklig mening revolutionär konst” – kamppailu Viridianan sielusta suomalaisessa reseptiossa 1962
Olli Happonen
Pylväspyhimyksen kiusaukset
Eero Hirvenoja
Nautinto Luis Buñuelin elokuvassa Päiväperho
Inka Rusi
Tristana ja hullu rakkaus
Joonas Nykänen
”Juhlat sattumalle!” – Buñuel ja sattumanvaraisuuden filosofia
Antti Ojala
Ihmisiä ja hirviöitä – elokuva vuonna 1920
Lauri Piispa
Godard 35. keskustelu
Sampsa Laurinen
Näyttelyt
Marjatta Hietaniemi
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Tomi Purovaara
Juhlasesongin ykkösnimi on eristysolosuhteiden erikoisasiamies, surrealismin suurruhtinas Luis Buñuel, jonka mittavaa uraa käydään läpi sekä yksittäisten elokuvien – Los Olvidados, Simon ja viettelykset, Päiväperho, Tristana, Vapauden aave – lähiluvuilla, että laajempina temaattisina koontina. Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden keskuksen professori Timo Vesala tutkii Buñuelin meteorologiaa ja itävaltalaispianisti Till Fellner ohjaajan musiikinkäyttöä (tai musiikittomuutta), Raila Leppäkoski maalaa uran kokonaiskuvan ja Markku Koski perehtyy mestarin taannoin julkaistuun kirjekokoelmaan. Osansa saavat myös vaiheet Meksikossa, Kuoleman puutarhan ja Kamarineidon päiväkirjan ehdottomat eetokset ja Viridianan suomalaisten intellektuellien keskuudessa tuoreeltaan aiheuttama lennokas lehdistöpolemiikki.
Marjatta Hietaniemi vierailee italialaisten elokuvapukujen näyttelyssä ja Lauri Piispan aikakone palauttaa meidät vuoden 1920 kauhunhehkuisiin merkkiteoksiin. Ensi-illoissa tutustutaan muun muassa kahden nyky-auteurin, Roy Anderssonin ja Veiko Õunpuun uutuuksiin ja vieraskynävuoron saa elokuvateatteri Orionin entinen vahtimestari-koneenkäyttäjä, Kotkan kaupungin kulttuurijohtaja Tomi Purovaara.