
Filmihullu 6 | 2018
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Maalaus kirkon seinällä
Ingmar Bergman
Ingmar Bergmanin katse – merkintöjä subjektien käytöstä filmografian varrella
Valtteri Mörttinen
Pommi syntymäpäiväkakussa
Antti Alanen
Lopussa(kin) on sana
Renny Jokelin
Marionettien elämästä – Tämän pakanallisen pahoinvointivaltion sieluttomat sätkynuket
Joonas Nykänen
Anekdootti eräästä Ingmar Bergmanin taiteen toistaiseksi tutkimattomissa olevasta aspektista
Oalf Möller
”Äl’ yli päästä perhanaa!” – John W. Brunius mykän nationalismin äänekkäässä ytimessä
Taneli Hiltunen
Apinan vuosi: Elokuva vuonna 1918
Lauri Piispa
Godard 23. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Lauri Timonen
Festivaalit
Olaf Möller
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Laura Naukkarinen
Filmihullun vuosi päättyy satavuotiaan ruotsalaissankari Ingmar Bergmanin merkeissä tuplajuhliin. Numeron erityisenä aarteena on tarjolla Martti Anhavan vanhempiensa arkistoista hiljattain löytämä ennen julkaisematon suomennos Bergmanin pienoisnäytelmästä Maalaus kirkon seinällä, joka kasvoi sittemmin Seitsemänneksi sinetiksi (1957). Laajemmassa tarkastelussa on myös hamsterimaisella tahdilla lisääntyvä Bergman-kirjallisuus ja ohjaajan salatumpi ”pornografinen arkku”. Oman esseelähilukunsa saa Joonas Nykäsen kynästä filmografian tuntemattomampaa laitaa edustava avaintyö Marionettien elämästä (1980).
Toiseksi teemaksi iskeytyy kuin varkain mykkäelokuva. Ingmarin kollega John W. Brunius ottaa vuonna 1926 mittaa Vänrikki Stoolin tarinoista, Kirjat-palstalla perehdytään Kari Glödstafin uuteen hakuteokseen ja Lauri Piispa käynnistää joka jouluiseksi perinteeksi toivottavasti asettuvan ”elokuvan vuosikatsauksen” esityskaudesta 1918.
Kaiken muun hyvän lisäksi Olaf Möller on käynyt Venetsiassa ja Ensi-illoissa tehdään kunniaa Anna Erikssonille. Vieraskynävuoron saa mykkäelokuvien livesäestyksiä ympäri maailman luonut säveltäjä ja muusikko Lau Nau.