
Filmihullu 6 | 2005
Sisältö
Pääkirjoitus: Rikas ja köyhä elokuva
Sakari Toiviainen
Musiikkiteatterin traditio ja elokuva
Markku Varjola
Lajityyppi josta tuli ase
Peter von Bagh
Elokuvan ja musiikin uniikki unioni
Sakari Toiviainen
Liikkuvat kuvat ja kehon kieli
Reima Nikkinen
Hollywood-musikaalin estetiikasta
Markku Varjola
Gene ja Fred
Carla Schubert
Shaking the Blues Away – erinäisiä muistiinpanoja musikaalin ”mustista aukoista”
Hans Sundström
My Fair Lady – kevätkukkia ja kielikylpyjä
Mika Tiirinen
Kitarasankarien viimeisenä iltana Rock’n Roll palaa
Eero Tammi
Rikas mies jos oisin – yhteiskunnalliset identiteetit musikaaleissa
Marko Kudjoi
Eskapismin lumo – musikaalikohtaukset Bollywood-elokuvissa
Reetta Leppänen
Neuvostomusikaalin kantaisä
Velipekka Makkonen
Cherbourgin sateenvarjot
Risto Heikinheimo
Mistä viattomat oikein uneksivat?
Hannu Waarala
Suomalaisia musiikkielokuvia 1930-luvulta tähän päivään
Rami Nummi
Kunnian päiviä odotellessa
Eero Hirvenoja
Festivaalit: Rakkautta & Anarkiaa, Yamagata
Ensi-illat
koonnut Eero Tammi
Short Cuts
koonnut Lauri Timonen
Vuoden viimeisessä numerossa Filmihullu pureutuu näkökulmien huikealla runsaudella erääseen elokuvataiteen kiehtovimmista lajityypeistä – musikaaliin. Tutkinnan alla on lajin koko universaali kaanon perinteisestä Hollywoodista meille tuntemattomampaan Bollywoodiin, Euroopan maista Neuvostoliittoon ja tanssin ja rock-elokuvan kautta suomalaiseen musikaaliin. Astaire kohtaa Claptonin ja Iloiset pojat saavat rinnalleen Cherbourgin sateenvarjojen yltäkylläisen väribaletin. Laulu raikaa ja askel kaikaa.Festivaalipalstalla vuoronsa saavat helsinkiläinen Rakkautta & Anarkiaa -festivaali ja japanilainen Yamagatan festivaali. Ensi-illoissa kohdataan niin väkivallan historiaa kuin pingviinejäkin. Tällä erää viimeistä kertaa ilmestyvä juorupalsta Short Cuts käsittelee Hollywood-legenda John Belushin traagisia vaiheita.