
Filmihullu 6 | 1994
Sisältö
Ranskalaiset korot
Peter von Bagh
Jean Renoir ja elämän teatteri
Peter von Bagh
Ranskalainen cancan
Andre Bazin
Ranskalainen cancan ja impressionistinen maalaustaide
Andre Bazin
Paljastaa näyttelijät heille itselleen
Jean Renoir
Kolme kirjettä Amerikasta
Jean Renoir
50 ranskalaista elokuvaa
Mätäneminen alkaa sisältä – Greenaway-keskustelu
Elokuvan uudistaja umpikujassa
Hannele Vaahtera
Englannin uusi aalto
Mervi Pantti
345,8 katsojaa ei voi olla väärässä
Pirjo Honkasalo
Mollberg ja hulluuden historia
Hannu Waarala
La Rochelle
Risto Mikael Pitkänen
Kirjat
Mervi Pantti
Kierrätystä
Olavi Similä ja kumppanit
Vuoden 1994 viimeinen numero on omistettu yhdelle elokuvan suurimmista ja rakastetuimmista persoonallisuuksista, ranskalaiselle ohjaajamestari Jean Renoirille. Renoirin tuotantoa valottavat niin Peter von Bagh, Andre Bazin kuin Renoir itsekin. 50 esimerkkielokuvan kautta sukelletaan ranskalaisen elokuvan sielunmaisemaan listan sisältäessä niin elokuvahistorian kivenkovia klassikoita kuin ”pienempiäkin” mestariteoksia.Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun laitoksella pidetystä seminaarista on lehteen purettu tekstiksi mielenkiintoinen Peter Greenaway -keskustelu, joissa poraudutaan ennen kaikkea elokuviin Zoo ja Kokki, varas, vaimo ja rakastaja. Greenawayn ominaislaatua purkaa myös Hannele Vahtera omassa artikkelissaan.
Lisäksi numerossa luodaaan laaja katsaus englantilaiseen uuteen aaltoon ja Rauni Molbergin elokuvaan Paratiisin lapset sekä keskustellaan Pirjo Honkasalon johdolla kotimaisen elokuvan tukipolitiikasta.