
Filmihullu 5 | 2022
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Historian viileys – Roberto Rossellini ja filosofit
Veli-Matti Huhta
Liikkeestä aikaan, ajasta liikkeeseen: lyhyt esittely Gilles Deleuzen elokuvafilosofiasta
Mikael Antonio Leskinen
”Elokuva ei ole ajateltua” – Merleau-Ponty elokuvasta filosofiana
Ilpo Hirvonen
Tehtaiden pauhusta erämaan keskelle – Antonioni ihmisen ja ympäristön kuvaajana
Antti Ojala
Spektaakkelin yhteiskunta – Guy Debord
Velipekka Makkonen
Yksinäisyys, etäisyys – Nuri Bilge Ceylanin elokuvamaailma
Niilo Rantala
Hajanaisia huomiota Friedrich Nietzschestä When Nietzsche Wept -elokuvan innoittamana
Joonas Nykänen
Alastomuus ja elokuvan filosofia sekä filosofinen elokuva Pasolinin tuotannossa
Harald Olausen
A Man’s Gotta Do What A Man’s Gotta Do
Pyry Vaismaa
Vastuu valintana
Eeva Kurki
Tanner ajan virrassa
Lauri Timonen
Sielunmaisemaa idästä lännen ehdoin
Juho Lipponen
Filosofien valinta: suurten ajattelijoiden suosikkielokuvat
Pyry Vaismaa
Godard 46. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Ilpo Hirvonen, Lauri Timonen
Festivaalit
Olaf Möller, Joonas Nykänen
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Eija Pokkinen
Monivuotista ”Elokuva ja muut taiteet” -teemakokonaisuutta jatkava tuhdin estoton pakettimme (jonka puitteissa luemme filosofiankin avarakatseisesti omaksi taiteenlajikseen) on lähtökohdiltaan kaksiteräinen miekka, ellei peräti molemmista päistään käryävä kynttilä tai Koivusaloa yhdellä nokittava kolmipäinen kotka. Yhtäältä sen voi hahmottaa klassisten ajattelijoiden biopicien, toisaalta tunnettujen filosofien tekstisovitusten ja kolmanneksi seitsemännen taiteen tarpeisiin luotujen elokuvateorioiden kautta.
Viimeksi mainittuja edustaa 1900-luvulla kehittynyt (media)filosofien – Gilles Deleuze, Maurice Merleau-Ponty, Guy Debord – heimo. Varhaisemmista hahmoista lähilukuun pääsevät mm. Blaise Pascal, Friedrich Nietzsche ja eksistentialistien sekalaisempi seurakunta, mutta olennaisin kysymys liittyy ehkä sittenkin siihen, voiko ”elokuvantekijä sinänsä” täyttää filosofin mitat? Vastaamaan valjastamme ainakin Michelangelo Antonionin, Pier Paolo Pasolinin, Jean-Pierre Melvillen, John Fordin, Howard Hawksin sekä Filmihullun sivuilla aivan liian vähän käsitellyt Nuri Bilge Ceylanin ja Alain Tannerin. Erikseen perehdytään myös läntisten viihdekoneistojen runtelemiin itäisiin sielunmaisemiin ja salatun tiedon puutarhasta esiin nostettuihin klassisten filosofien suosikkielokuviin.
Emme unohda Godardia, mutta muistelun aika on myöhemmin. Kirjapalstalla puntaroidaan Alfred Hitchcockia (katolisena) filosofina ja Harold Lloydia ”höpsismin” suunnannäyttäjänä. Festivaaliarvat osuvat Venetsiaan, Espooseen ja R&A:han, kun ensi-illat vuorostaan etenevät vääjäämättömällä logiikalla metsureista merenkävijöihin ja Moonage Daydreamista Marilyniin. Vieraskynävuorossa on objektin ja subjektin ristiriitoja pohtiva näyttelijä, malli, suomentaja ja kuvataiteilija Eija Pokkinen.