
Filmihullu 5 | 09
Sisältö
Pääkirjoitus: Elokuvalehden vastuu
Velipekka Makkonen
Venäjä, Venäjä, Venäjä! – suuri kiertokysely
Eri kirjoittajia
Venäjän viimeinen maaseutuohjaaja – Vasili Šukšin: elämä, elokuvaura ja kuolema
Pentti Stranius
Otteita Šukšinin kirjailijakuvasta
Erno Paasilinna
Katsoin Mihail Kalatozovin elokuvan Kurjet Lentävät
Matti Kassila
Qué viva Cuba!
Markku Varjola
Naisohjaajat venäläisessä elokuvassa
Velipekka Makkonen,
Pentti Stranius
Nykyaika ei ole kiinnostava – Nikolai Dostalin haastattelu
Velipekka Makkonen
Elokuva on taiteista meille tärkein – jälleen
Jukka Mallinen
Keskustelua
Festivaalit: Gdynia, Espoo
Kirjat
Ensi-illat
P.S.: Näkemisestä ja kuulemisesta
Velipekka Makkonen
Vuoden viidettä numeroamme on odotettu kuin Leninin paluuta, mutta joulukuun – tuon kuukausista punaisimman – vieriessä vääjäämättä eteenpäin, kiihkeä venttaus vihdoin palkitaan. Teemanamme on – ei enempää eikä vähempää – kuin rakkaan itänaapurimme elokuva, sen koko komeudessaan. Tai ehkä olisi parempi määritellä: kaikilta aikakausiltaan tarkasteltuna.
Venäläinen/neuvostoliittolainen/venäläinen elokuva on tunnetusti ollut monien poliittisten myllerryskausien intensiivinen kompassi, geigermittari ja parametri (vai paradoksi?), jonka vaiheita erityisesti monenkirjava sensuuripolitiikka ja valtiollisen propagandan vaadevyyhti on vahvasti varjostanut. Sitä kiihkeämpiä ovat ne tarinat – niin henkilökohtaiset elämäkerrat ja tragediat kuin taiteelliset saavutukset – jotka noissa hurjissa olosuhteissa syntyivät, kasvoivat ja osittain kuolivatkin.
Numeromme käynnistyy massiivisella kiertokyselyllä ”kaikkien aikojen noin 50 kiinnostavimmasta venäläisestä elokuvasta”. Emme ole kuitenkaan valinneet listoille 50 parasta tai maineikkainta ”neukkukiekkoa” – lähinnä päinvastoin: stahanovilaisen analyyttinen ja taiteellisen esseistiikan tykinlaukauksiin virittynyt kirjoittajakuntamme käy urheasti monien harvinaisuuksien ja kulttiklassikkojen kimppuun! Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto on siis enemmän kuin lähellä…
Nostamme niin ikään esiin kaksi erityistä elokuvataiteilijaa: Pentti Stranius kirjoittaa Vasili Šukšinista, suuresta maaseudun ja talonpoikaisuuden kuvaajasta, kansan miehestä ja kirjailijasta, joka poistui joukoistamme surullisen varhain.
Matti Kassila ja Markku Varjola käsittelevät esseissään Mihail Kalatozovia, kurkien lennosta Kuuban kuumuuteen.
Uudempien tekijöiden näkökulmaa edustaa Nikolai Dostalinhaastattelu ja erityisellä esseellä pureudumme myös venäläisen elokuvan naisohjaajiin.
Monet eri keskustelupalstamme tarjoavat jälleen ”kuuminta hottia”, Ensi-illat analyseeraa kauden kovimmat uutuudet ja Kirjat-osiossa pureudumme muun muassa Roger Mooren muistelmiin.
Siispä: tonttulakit otsalle, koska joulu on Punainen!!