
Filmihullu 5 | 1992
Sisältö
Pääkirjoitus: Elokuvan valtakunnan vieraana
Peter von Bagh
Toiseuden tuulahduksia
Anu Koivunen
Olavi Paavolainen kohtasi Marlene Dietrichin
Paula Koskimäki
Myrskyluodon kalastaja
Olavi Paavolainen
Suomalaisen filmin kevät
Olavi Paavolainen
Kaksi mestaria – kaksi vastakohtaa
Olavi Paavolainen
Filmikronikka
Olavi Paavolainen
Uusia elokuvia
Olavi Paavolainen
Nukke vai nainen
Tea Berndtson
Naisten omat tarinat
Tarmo Poussu
Nuotionloimusta valkokankaalle
Tuike Alitalo
Tyttö joka oppi uimaan
Tuike Alitalo
Pahat naiset
Hannele Vahtera
Thelma, Louise, Nikita….
Tommi Aitio
Televisio vuonna nolla
Markku Koski
Keskellä marginaalia?
Putte Wilhelmsson
Saksan vaiettu elokuvaihme
Tarja Savolainen
Kierrätystä
koonnut Olavi Similä
Olavi Paavolainen oli tarkkasilmäinen huomioija, joka kirjoitti niin kolmannesta valtakunnasta, suomalaisesta kirjallisuudesta, sotaa käyvästä Suomesta kuin elokuvastakin. Hän pystyi kirjoittamaan pätevästi niin kansainvälisestä kuin kotimaisesta elokuvasta. Filmihullu paneutuu Paavolaisen elokuvaa käsitteleviin tekstifragmentteihin, ja luo samalla silmäyksen muihin hänen aikalaisiinsa, jotka kommentoivat elokuvaa. Näitä olivat Antti Halonen ja Rauol ja Roland af Hällström.Numeron toinen teema on nainen sekä kameran ja katseen kohteena että kameran takana. Artikkelinsa saa muun muassa Marilyn Monroen hahmon synty ja merkitys, sekä miesfeminismin silmänlume. Rohkeita naisia kameran takana seurataan ympäri maailmaa kierroksen ulottuessa Uudesta Seelannista Vietnamiin ja Afrikasta Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan.