
Filmihullu 4 | 2023
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Sivistys avaa maailman – Sergei Loznitsan haastattelu
Timo Malmi
Sergei Loznitsan tyly maailma sumussa
Velipekka Makkonen
Sinisen laatikon salaisuus – Mary Sweeneyn haastattelu
Otto Kylmälä
Ihmismielen syvään pimeään – David Lynchin elokuvista
Joonas Nykänen
Kömpelyyden ja ristiriitojen koreografi – Emmanuel Mouret’n haastattelu
Olaf Möller
Rakkaudesta, intohimosta ja itsepetoksesta – Emmanuel Mouret’n elokuvat
Valtteri Lepistö
Antropologi ja kosmopoliitti – Mika Kaurismäen haastattelu
Timo Malmi
Against All Odds
Satu Kyösola
Kuolleet lehdet
Antti Alanen
Kaksi laukausta ja yksi maksamakkara – Terhi Panulan valkokangasuran tähänastinen saldo
Petteri Kalliomäki
Reo-Neo-Diletantismi, ikuisesti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olaf Möller
Yhdysvaltain kipupisteet – John Saylesin haastattelu
Velipekka Makkonen & Leena Lepistö
Godard 51. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Ilpo Hirvonen
Festivaalit
Mikko Pihkoluoma, Otto Kylmälä, Kari Yli-Annala
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Timo Airaksinen
Filmihullun syyskausi vierähtää käyntiin perinteisen kattavalla Sodankylä-paketilla. Pohjoisten elokuvajuhlien legendaaristen aamukeskustelujen jatkumoa edistävät tällä kertaa – asiaankuuluvien uraesseiden säestäminä – dokumentin ja fiktion molemmin puolin työskentelevä ukrainalaisohjaaja Sergei Loznitsa, David Lynchin luottoleikkaajana ja elokuva-alan moniosaajana tunnettu yhdysvaltalainen Mary Sweeney, sukupolvensa ranskalaisohjaajien kärkikastiin miltei virallisen tutkan alapuolelta noussut Emmanuel Mouret ja festivaalin perustajajäseniin kuuluva suomalaisen elokuvan maailmankansalainen Mika Kaurismäki.
Monenkirjava paketti täydentyy kahdella Aki Kaurismäen Cannes-palkittua Kuolleet lehdet -uutuutta syväluotaavalla lähiluvulla, Lapissa niin ikään vierailleen näyttelijä Terhi Panulan tähänastisen valkokangasuran kartoituksella, Olaf Möllerin kynäilemällä korkeahöyryisellä ”Reo-Neo-Dilentantismin” ylistyksellä ja Night Visions -festivaaleilla marraskuussa 2022 käyneen, Sodankylässä jo vuonna 1994 piipahtaneen yhdysvaltalaisen indie-sankari John Saylesin tuoreella haastattelulla.
Kirjapalstalla vaeltelemme eteläkorealaisen Hong Sang-soon peilisaleissa, Godard kohtaa tällä kertaa mm. maanmiehensä Sartren ja ulkomainen festivaalireportaasitriplamme muodostuu Cannesin, Bolognan ja Oberhausenin pettämättömän loogisesta kolmikannasta. Ensi-illoissa edellytetään ”populaari-Barbenheimerien” sijaan klassisempia laadun vaateita ja numeron päättää käytännöllisen filosofian emeritusprofessori Timo Airaksisen John Ramboa ja Odysseusta vertaileva mytologista kipinää iskevä vieraskynä.