
Filmihullu 4 | 2018
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Herkkä poika Helvetistä – Barbet Schroederin haastattelu
Olaf Möller
Barbet Schroeder: teoksia
Valtteri Mörttinen
Kameleontin silmät
Taneli Lassila
Minun elokuvaani, kuten pöytäni ääreenkin, kaikki ovat tervetulleita – aamukeskustelussa Mahamat-Saleh Harounin haastattelu
Timo Malmi
Sota ihmisessä ja ihminen sodassa
Satu Kyösola
Kaksi tekstiä todellisuuden ahdingosta
Joonas Nykänen
Lännen nopein – Dominik Grafin haastattelu
Olaf Möller
Kontrollia ja sattumankauppaa – José Luis Guerinin haastattelu
Otto Kylmälä
Elokuva-ajattelija, hereillä olija
Kaisa Kukkola
Todistus maailman valosta
Olaf Möller
Säveltäjä Gabriel Yaredille mielikuvat ovat tärkeämpiä kuin elokuvat
Lumimarja Tirronen
Godard 21. keskustelu
Sampsa Laurinen
Festivaalit
Mikko Pihkoluoma, HT Nuotio
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Olavi Uusivirta
Helteiden seestyttyä on korkea aika palata keskiyön aurinkoon ja siinä sivussa myös Cannesiin, Oberhauseniin ja Iittiin. Täyteen ahdettu festivaalipakettimme pärähtää käyntiin mm. pahuutta, juoppoja, juristeja, sadomasokisteja ja hulluja hippejä käsitelleen mestarin ja maailmankansalaisen Barbet Schroederin viisailla sanoilla, joista on vähintäänkin loogista jatkaa suoraan uuden aallon ikoninäyttelijä Bulle Ogieriin.
Nykyhetken chaplinilaisimpiin elokuvantekijöihin kuuluvan tšadilaisen Mahamat-Saleh Harounin elämäntarina on kuin filmiä itsessään, saksalaisen vauhtihurjan rikostaituri Dominik Grafin metodit eivät lupia kysele ja espanjalainen José Luis Guerín käy sellaisenaan varsinaisesta cinefilian muotovaliosta.
Paketti täydentyy edelleen säveltäjä Gabriel Yaredin haastattelulla, koukkaa kauniisti kauas Robert Flahertyyn, ja bongaa lopulta jopa Maria Callasin lojumasta veneen kannella Pasolinin seurassa.