
Filmihullu 4 | 1991
Sisältö
Pättöminä aikoina on syytä
Peter von Bagh
Agnes Varda – uuden aallon isoäiti
Keskusteluvuorossa: Chantal Akerman
”En halua olla militantti” – Chantal Akermanin haastattelu
Ruokaa, seksiä ja perhesuhteita – Chantal Akermanin elokuvat
Tarmo Poussu
Elämäntaidon oppitunti: André de Toth
Arvoitus nimeltä André de Toth
Tarmo Poussu
Hurjapäiden isä: Laslo Benedek
Bazinin poluilla: Jean-Charles Tacchella
Sodankylä 1991
Tarmo Poussu
Elokuvat ja kirjat
Unkarilaissyntyinen Andre de Toth aloitti ohjaanauransa kotimaassaan ennen toista maailmansotaa, mutta siirtyi monien muiden tavoin sittemmin Hollywoodiin. De Tothin bravuurialue on ollut rikoselokuva, johon hänen karski ja epäsentimentaalinen maailmankatsomuksensa sopii hyvin. Sodankylässä de Toth osoittautui eloisaksi ja huumorintajuiseksi jutunkertojaksi, jolta löytyi aineksia elämäntaidon oppitunniksi.
Andre de Tothin maanmiehen Laslo Benedekin tuotanto ei ole valtaisan laajaa, mutta hänen filmografiaansa kuuluu ainakin kaksi elokuvaa, jotka tunnetaan kaikkialla: Hurjapäät (The Wild One, 1953) ja Kauppamatksutajan kuolema (Death of a Salesman, 1951). Lisäksi hän on ollut tähtien tekijä: niin Frank Sinatra, Yul Brunner kuin tietysti Marlon Brando ovat ottaneet uransa ensiaskelia hänen elokuvissaan.
Jean-Charles Tacchella kuului uuden aallon taustavoimiin, hän oli elokuvakerhoaktiivi ja kriitikko, joka toimi muun muassa André Bazinin läheisenä työtoverina. Ohjaaja hänestä sukeutui vasta 1970-luvulla, ja vuosikymmenen puolivälissä hänen elokuvansa Hellyyden aika (Cousin cousine, 1974) voitti parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin. Tacchella on täydellinen cinefiili, jossa yhdistyvät läpikotainen elokuvahistorian tuntemus, loistokas kirjoittamiskyky ja elokuvanteon taito.