
Filmihullu 3 | 2023
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Ilmapallotkin kuolevat – Albert Lamorissen Punainen ilmapallo
Ilpo Hirvonen
Salaiset puutarhat
Jennifer Lynde Barker
Seikkailuja, seikkailuja, hurjia ja salattuja
Olaf Möller
Peppi Pitkätossu sokraattisena arkkianarkistina
Harald Olausen
Ikuisen lapsuuden kaaostaide
Topi E. Timonen
Ain’ laulain työtäs tee – Disneyn prinsessaelokuvien asetelmia
Niilo Rantala
Kadonnutta VHS-aikaa etsimässä – Lapsuuteni elokuvat
Joonas Nykänen
Kirkkaimmat kesäpäivät
Juho Lipponen
Oikein surullista joulua – Jäätelöpupu ja paholainen lapsuutta pilaamassa
Joonatan Nikkinen
Suositellaan huimapäisille! – Riemukuplan jymympi rinnakkaisuniversumi
Petteri Kalliomäki
Kivinen tie yleisösuosikiksi – Kotimaisen lastenelokuvan matka apatiasta kukoistukseen
Antti Ojala
Herra Huun lapset
Tanja Talaskivi
Dovženkon sota
Lauri Piispa
Vielä kerran valo – Merkintöjä Edward Dmytrykin elokuvasta Hyvästi, kaunokaiseni
Veli-Matti Huhta
Godard 50. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Lauri Timonen, Timo Malmi, Sakri Pölönen
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Kari Enqvist
Filmihullun kevätkausi päättyy – mikäli mahdollista – vielä tavallistakin lapsellisemmissa tunnelmissa, sillä suuntaamme lempeät katseemme kokoperheen elokuvan suloisiin, jos kohta arveluttaviinkin syövereihin. Romuralli käynnistyy itseoikeutetusti alan klassikolla, Albert Lamorissen Punaisella ilmapallolla (1956), ja etenee varhaisvuosien salattuihin puutarhoihin, ikiajoiksi kadotetun VHS-ajan proustilaisiin muistoihin ynnä kauan sitten unohdetun Children’s Film Foundationin (CFF) kiehtoviin tuotantoihin.
Anarkismin sokraattis-kaoottisia aatteita edistävät ainakin Peppi Pitkätossu ja Jerry Lewis, emmekä unohda myöskään Disney-korporaation äärikonservatiivisten nuhteettomien prinsessojen tarjoilemia nasevia naisenmalleja taikka Hayao Miyazakin mestarillisia animaatioita. Entistä räyhäkkäämmäksi saldo karttuu ”maailman huonoimpien jouluelokuvien” ja saksalaisten Riemukupla-rahastusten korkeaoktaanisilla katselmuksilla. Antti Ojala tarkastelee kotimaisen lastenelokuvan kassakoneita kiitettävästi kilisyttävää nykytilaa ja Tanja Talaskivi palaa kesään 1973, Jaakko-isänsä ohjaaman Herra Huun kuvauksiin.
Varsinaisen teeman lisäksi tarjoamme erinomaiset esseet myös syvälle Ukrainan historian kuohuntoihin uponneen Oleksandr Dovženkon tuotannosta ja Edward Dmytrykin trenchcoatin liepeitä humisuttavasta noir-klassikosta Hyvästi, kaunokaiseni (1944). Kirjat-palstalla keskitytään filmifestivaalien filosofisiin taustarakenteisiin, kokeellisen havaintopsykologian ja varhaisen elokuvateknologian yhteiseen historiaan, ja lastensuojeluviranomaisten mielenkiinnonkohteeksikin taatusti kelpaavan akateemikkopaskiaisen, Rauni Mollbergin tuoreeseen elämäkertaan. Ensi-illoissa edetään eteläkorealaisesta juurettomuuskuvauksesta amerikkalaiseen lihavuuspotrettiin ja vieraskynävuoron saa Kubrickin 2001: Avaruusseikkailuun (1968) syventyvä teoreettiseen fysiikkaan ja kosmologiaan erikoistunut emeritusprofessori Kari Enqvist.