
Filmihullu 3 | 2022
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Elvis – kaikki kuninkaan elokuvat
Topi E. Timonen
Katsaus Pre-Code-elokuvaan: gangstereita, psykopaatteja ja tyranneja
Joonas Nykänen
Ohjaaja vailla ominaisuuksia – John Cromwell ja näkymätön keskitaso
Lauri Timonen
”Mielikuvituksen valtakunta” – Irving Rapperin rakkauselokuvista
Ilpo Hirvonen
Mies kuin taiteensa
Olaf Möller
Jack Arnoldin tyylittömät hirviöt ja tieteisfantasiat
Juho Lipponen
Katoavaista on maine ja kunnia – Larry Semonin nousu ja tuho
Kari Glödstaf
Kuvia reunalta – itsemurhaelokuvia Hollywoodin liepeiltä
Ilpo Hirvonen
Kulissien takainen homo-Hollywood
Harald Olausen
Töllötyksestä kalsarikatsomiseen
Markku Koski
Godard 44. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Tarmo Malmberg, Sakri Pölönen
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Markku Pölönen
Maailmanpoliittisten syväanalyysien ja eettisesti vakavoituneen humanistisen tutkailun jälkeen palaamme takaisin asioiden olennaiseen ytimeen eli käymme – mielenterveyden järkkymisen uhallakin – läpi kaikki Elvis Presleyn yli 30 elokuvaa.
Muilta osin ”Tuntematon Hollywood II” jatkaa numerossa 5/2019 alkanutta, toivon mukaan pysyväksi kasvavaa brändiä, jonka varsinainen fokus on Elvistä edeltäneessä ajassa, unelmakaupungin kultaisten vuosien studiohämärästä esiin kaivetuissa vampeissa, pedoissa, löydöissä ja yllätyksissä, kuten Pre-Code-ajan sensuurivapaammassa moraalittomassa ryvennässä, Jack Arnoldin hirviöissä, Irving Rapperin sensitiivisyydessä, George Marshallin metatasoissa, John Cromwellin tähtein täyteisessä jähmeydessä, itsemurhaelokuvan kahdessa klassikossa, unohtuneen koomikkosankari Larry Semonin tuhossa, Elvistäkin kopeloineessa Vampirassa ja homo-Hollywoodin nousussa ynnä The Lucy Show’n ja Bonanzan siivittämässä pienemmän ruudun kalsarikatselussa. Värit ovat toisin sanoen kirkkaita, katseet teräviä ja jopa Gregory Peck saadaan vihdoin kunnialla ulos kaapista.
Kirjat-palstalla tarkastellaan sekä elokuvakritiikin ja -tutkimuksen yhteistyötä että kameroiden liikeratoja. Godard peilaa tällä kertaa Hitchcockia ja Ensi-illoissa annetaan vastaus muun muassa siihen, onnistuuko Aku Louhimiehen Juhani Aho -modernisointi Odotus puhaltamaan tuulta kotimaisen elokuvan ”erotiikkapurjeeseen”. Vieraskynävuorossa on ohjaaja Markku Pölönen.