
Filmihullu 3 | 2017
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Katu valaistuu – Jean Eustachen elokuvista
Dominik Graf
Pyhä Eustache
Lauri Timonen
Vasara ilman isäntää – otteita Jacques Rivetten haastattelusta (1968)
HT Nuotio
Jacques Rivette ja Lužinin puolustus
Lauri Timonen
Juoni, ruumis ja intuitio: OUT 1 katsottuna ja koettuna
Tytti Rantanen
Aavenaiset Pariisin yllä eli Célinen ja Julien hilpeä veneretki
Petteri Kalliomäki
Kyökin puolella – Chantal Akermanin strukturalismi ja avantgarde
Lauri Timonen
Chantal Akerman – arjen epätodellisuus
Velipekka Makkonen
Muotoseikkoja
Lauri Timonen
Adios companero
Lauri Lehtinen
À propos de Luce
Kaisa Kukkola
Godard 14. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Veli-Matti Huhta, Velipekka Makkonen
Festivaalit
Eero Tammi
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Terhi Kokkonen
Kolmen päähenkilömme – ”elokuvan Virginia Woolf” Chantal Akerman, ”oman sukupolvensa Bresson” Jean Eustache ja ”wittgensteinilaisen vinkeä Taika-Jim” Jacques Rivette – muodostama lumoavan omaääninen trio on usein jäänyt liian vähälle huomiolle, koska heidän taidettaan ei juurikaan valtavirrassa tai edes television puolella suosita. Nyt käsillä oleva jykevä lukupaketti korjaa kertaheitolla tuon puistattavan epäkohdan. Muistamme myös Antti Peippoa, Luce Vigoa ja Thomás Miliánia, haastattelemme mm. Robert Kennedyn murhan aikanaan kamerallaan tallentanutta, arkkitehti-isästään Eero Saarisesta elokuvan tehnyttä Eric Saarista ja kohtaamme uutuuskirjojen puolella westernien preeriapölyn ja Yvan Gollin runouden. Vieraskynä-palstalla Terhi Kokkonen kirjoittaa Lars von Trierin Melancholiasta.
Pyhimyksiä, vasaroita, aaveita, viskilaseja, vapaamuurareita, shakkilautoja, putoavia planeettoja, keittiövälineitä, kummitustaloja, hämäriä huoneita ja muita sensuaalisia sieluntiloja pettämättömän loogisesti yhdistelevä kokonaisuus avaa portit suoraan satujen puutarhaan.