Filmihullu 3 | 2014

filmihullu-3-2014-kansi

Filmihullu 3 | 2014

Sisältö

Pääkirjoitus 
Peter von Bagh

Rikos käy asian ytimeen – Claude Chabrolin haastattelu 

Chabrolin kosketus 
Peter von Bagh

…Varjoja, ollaksemme varmoja, eikä sääliä – Muutamia satunnaisia ajatuksia Claude Chabrolin elokuvista 
Rainer Werner Fassbinder

Chabrol – vetelehtijän kuusi vuosikymmentä 
Lauri Timonen

Claude Chabrolin kommentoitu filmografia 
Lauri Timonen

Millenium Mabuse 
Eero Hirvenoja

Tyyli on rytmiä 
Pierre Assouline

Vasenkätisiä varjoja – lyhyt katsaus Simenon-filmatisointeihin 
Lauri Timonen

Edelleen filmihullu – Brian De Palman haastattelu 
Kalle Kinnunen

Valtaa ja unia 
Kalle Kinnunen

Ulkopuolisuuden kokemus Brian De Palman elokuvissa 
Mikael Saarinen

Blow Out – viimeinen todistaja. Brian De Palman henkilökohtaiset elokuvatehosteet 
Asko Alanen

Yksityisen ja julkisen rajalla 
Turo Kuningas

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

PS: Lapin kesä
Velipekka Makkonen

Sekä Claude Chabrol että Brian De Palma rakastavat yli kaiken Hitchcockia, joka taisi puolestaan jossain vaiheessa harkita belgialaiskirjailija Simenonin filmaamista. Chabrol ehti sovittaa Simenonia valkokankaalle kahteenkin otteeseen.Mitä mielen järkkymiseen tulee, on De Palma jos kuka kieroon kasvaneiden kaksoiselämien erikoisasiamies, ja kuulaiksi puleeratut kulissit sortuvat kuunsäteiksi katuojaan yhtä lailla myös Chabrolin kuvaamissa kriminelleissä porvarisperheissä ja Simenonin puolitahattomien murhamiesten varjoisilla mentaalikatvealueilla.

Saksalaislegenda Fassbinder – ahkera mies hänkin aikoinaan – ottaa klassikkoesseessään kriittisen kannan kollega Chabroliin, minkä näkemyksen innoittamana käymme läpi ohjaajan koko mittavan filmografian, asioiden todellisen laidan definitiivisesti kohta kohdalta tarkistaen.

Suurella ilolla julkaisemme myös Kalle Kinnusen yksinoikeudella Filmihulluun tekemän Brian De Palman tuoreen haastattelun, jossa suorapuheisuus nousee cinefilian rinnalla arvoon arvaamattomaan.

P.S. -palstalla pohditaan, voiko ikärasismikin täyttää rikoksen tunnusmerkit. Ensi-iltojen kaari ulottuu Jarmuschin vampyyreistä Budapest-hotellin kautta Japaniin, Intiaan ja brittiläiseen yksinäisyyteen.

Edetkäämme kuitenkin aika ajoin ahdasmieliseksi käyneessä koto-Suomessakin kesän kunniaksi suvaitsevaisuuden hengessä, Simenonin tarjoamaa kaunista ohjenuoraa kunnioittaen: ”Ihmistä on yritettävä ymmärtää, ei tuomita.” (LT)

 

Tilaa Filmihullu > |