Filmihullu 3 | 2004

filmihullu-3-2004-kansi

Filmihullu 3 | 2004

Sisältö

Pääkirjoitus: Määrä ennen laatua
Peter von Bagh

Onko televisiota olemassa?
Markku Koski

Televisio – pahan pappi vai joutavuuksien jumala?
Outi Nyytäjä

Eräs kulttuurikuolema
Lauri Timonen

Kuvan pelko on kuvan alku – Myytin paluu television merkitysten myyntiin
Marko Kudjoi

Valtakunnan verkossa
Lauri Lehtinen

Brittidraaman ytimessä
Eija Niskanen

Koko kansan Hanski ja televisioviihdyttäjän epäilyttävä kunnia
Sari Elfving

Élie Faure – elokuva hengen evoluution mahdollisuutena
Martti-Tapio Kuuskoski

Johdatus elokuvan mystiikkaan
Élie Faure

Festivaalit: Tampere, Turku

Kirjat (Welles, Sopranos)

Elokuvat
koonnut Satu Elo

Short Cuts
koonnut Lauri Timonen

>Filmihullun kesänumero keskittyy suomalaisen television nykytilaan, ohjelmavirran pärskähtelyihin ja kipinöintiin. Osansa saavat niin televisiosarjojen perinne ja kehitys, historian ja nykyhetken yhteneväisyydet ja eroavaisuudet, kuin Yleisradiota kalvavat muutokset digitaalisuudesta huippukohtiin ja jälleen umpimielisen viihteen tekemisen herkempiä tajuntoja kalvavaan pakkopullaan. Mielipiteitä löytyy puolesta ja vastaan, yhtäältä toisaalle, ja tuo välkkyvä laatikko moninaisine merkityksineen nousee taas kansakuntamme (ja muidenkin kansakuntien) kaapin päälle, moraalissaan värisevänä, epäilyttävänä mutta kiehtovana laitteena. Omat esseistiset arvionsa saavat monen muun sarjan muassa esimerkiksi tanskalainen Valtakunta, brittiläinen Pimeyden ytimessä ja suomalainen Hanski.Samassa lehdessä esittelemme laajalta myös legendaarisen ranskalaisen taidehistorioitsijan ja todellisen filmihullun, Élie Fauren (1873-1937), jonka esseen Johdatus elokuvan mystiikkaan julkaisemme ennen näkemättömänä suomennoksena.Numeromme toinen ylittämätön helmi on ohjaajamestari Matti Kassilan laaja kirjoitus ja henkilökuva Toivo Särkästä (1890-1975), maamme maineikkaammasta elokuvapomosta ja poikkeuksellisen suuresta ja värikkäästä persoonasta, jonka kokokuvan Kassila piirtää eteemme tarkoin vedoin.

Juorupuolella keskitymme Bette Davisin edesottamuksiin, niin miesten kuin naistenkin riitaisessa maailmassa, jossa yksikään eteen sattunut vastanäyttelijä ei kohdannut armon sallimusta tai lempeyden johdatusta.

 

Tilaa Filmihullu > |