Filmihullu 2 | 2021

Filmihullu 2 | 2021

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Aaltojen kuohu ja lehtien havina – luonnon häiritsevä kutsu Antonionin elokuvissai
Ilpo Hirvonen

Aboriginaalien luontosuhteen kuvaaminen australialaisissa elokuvissa
Taneli Hiltunen

Harharetkiä suoelokuvan kinosilmäkkeessä
Lauri Timonen

Metafyysinen viidakko
Antti Ojala

Iran – toisenlainen itsekuva
Olaf Möller

Torinon hevonen – essee (luonnon) ja toivon kuolemasta
Joonas Nykänen

Luonnon kauneus ja rakkauden ihme
Juho Lipponen

Tunturien tyttö: varoittava kertomus
Topi E. Timonen

Luonto neuvostoelokuvassa – stagnaatioajan hyllytetyt, sensuroidut ja vaietut filmit
Pentti Stranius

Hitleriltä ryöstetyt unelmat
Mia Öhman

Dialektinen ja makaaberi konsertto – John Brahmin Pimeyden tullen ja kulttuuriteollisuus
Veli-Matti Huhta

Manoel de Oliveira – suuri tuntematon
Tuomas Pyrhönen

Carrière – mietteitä
koonnut Juha Rosma

Godard 37. keskustelu
Sampsa Laurinen

Festivaalit
Joonas Nykänen, Olaf Möller

Kirjat
Ilpo Hirvonen

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Joel Haahtela

Heräävän kevään edetessä katseet kääntyvät elokuvan ja luonnon suhteisiin ja kakkosnumeromme kokonaisuudessa tuottaa erityistä iloa sen maantieteellinen monimuotoisuus. Mukana on elokuvantekijöitä ainakin Italiasta, Australiasta, Yhdysvalloista, Thaimaasta, Iranista, Unkarista, Ranskasta, Suomesta, Neuvostoliitosta, Saksasta, Portugalista, Etelä-Koreasta ja Puolasta.

Antonionista Shepitkoon, Vaalasta Weerasethakuliin ja Rohmerista Tarriin kurottavaa kosmista runsautta täydentää vielä muutama irrallisempi täsmäaihe – neukkujen saksalaisilta anastamien sotasaalisvarantojen käynnistämä omalaatuinen ”kulttuurinvaihtoprojekti”, John Brahmin melko tuntemattomaksi jääneen synkän helmen Pimeyden tullen (Hangover Square, 1945) oivaltava lähiluku, hatunnosto täälläpäin kohtuuttoman vieraalle portugalilais-auteur Manoel de Oliveiralle ja Juha Rosman kokoama komea valikoima hiljan edesmenneen käsikirjoittajamestari Jean-Claude Carrièren mietteitä.

Emme unohda myöskään DocPoint– tai Berlinale-festivaalien satoa, ensimmäistä Teuvo Tuliosta englanniksi laadittua elokuvakirjaa, Jörkkaa, Mollea taikka omaa pystypainiaan tällä kertaa Italian neorealismin kanssa käyvää Godardia. Kun epilogiksi vielä lisätään vieraskynävuoron saavan kirjailija ja psykiatri Joel Haahtelan ”Avoin kirje Irène Jacobille”, ollaan sekä onnen tuolla puolen, että kirkkaasti kesän kynnyksellä.

Tilaa Filmihullu > |