
Filmihullu 2 | 2008
Sisältö
Pääkirjoitus: Pähkähullu Suomi
Eero Tammi
Överiteorian äärellä – Lauri Törhösen haastattelu
Martti-Tapio Kuuskoski,
Eero Tammi
”Siitä, mistä ei voi puhua, on tehtävä taidetta” – Taru Mäkelän haastattelu
Martti-Tapio Kuuskoski
Arki ja uni – Seppo Renvallin haastattelu
Markku Varjola
Mies ja tuomio – Mattijuhani Koposen ja Timo Peltosen haastattelu
Markku Varjola
Kamera iholla – Rostislav Aallon haastattelu
Martti-Tapio Kuuskoski
Elokuva joka muutti maailmaa
Velipekka Makkonen
Elämän ja elokuvan optisia harhoja
Hannu Waarala
”Vuosikymmenen paras kotimainen!” (kolmatta kertaa tämän kevään aikana)
Tommi Aitio
Suomalaisen elokuvan esteettinen alemmuustila
Juha Rosenqvist
Ari Matikainen ja dokumenttielokuva Pohjois-Karjalassa
Pentti Stranius
Avoin kirje Jörn Donnerille
Matti Kassila
Kirjat
Festivaalit: Thessaloniki, Tromssa
Ensi-illat
Mätänevän sielun kertomuksia, osa 13
Lauri Timonen
Vuoden 2008 toinen numeromme nasahtaa suomalaisen kevään ja elokuvapolitiikan keskelle kuin rasvattu salama. Suuri osa materiaalista rakentuu tällä kertaa haastatteluille ja totuudenpuhujien penkkiin asettuvat Lauri Törhönen, Taru Mäkelä, Seppo Renvall, Mattijuhani Koponen, Timo Peltonen, Rostislav Aalto ja Ari Matikainen.Seikkailemme yhtäläisellä innolla niin dokumentti- ja fiktioelokuvan kuin kokeilevan ja underground-elokuvankin poukkoilevissa maastoissa ja maisemissa. Oman osansa saavat myös Nyt-liitteen elokuvakritiikki, suomalaisen elokuvan esteettinen alemmuustila ja muut viattoman katsojan päätä alati vaivaavat optiset harhat ja näyt.
Numeron moninkertaisia sankareita ovat niin ikään yhdysvaltalainen John Rambo ja suomalainen Marsalkka Mannerheim eikä paketti luonnollisesti olisi täydellinen ilman veteraaniohjaaja Matti Kassilan Jörn Donnerille lähettämää avointa kirjettä.
Festivaaliosastolla käsitellään kreikkalaista ja norjalaista meininkiä ja ensi-iltapalstalla keskitytään väkivaltaan ja ahneuteen. Viimeinen aukeamamme on luonnollisesti Mätänevän sielun temmellyskenttää, jossa paljastetaan nyt lopullisesti kaikki tökeröimmätkin yksityiskohdat elokuvakriitikon – tuon abstraktin olennon – arjesta ja vaelluksesta.
Lehti on siis jälleen täynnä kiehtovaa asiaa elokuvakulttuurin ytimestä ja liepeiltä; kameran kaikilta puolin.