Filmihullu 1 | 2024

Filmihullu 1/2024 -kansi

Filmihullu 1 | 2024

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Alati erilainen niin ajan hengessä kuin sitä vastaan
Olaf Möller

Vuorista, vuorilta, vuorille – sveitsiläisen bergfilmin sirpaleita
Kalle Toivonen

Kolme elokuvaa Claude Gorettalta
Joonas Nykänen

Alain Tanner ja viiden ryhmä – pioneerien merkitys sveitsiläisessä elokuvassa
Christian Flores

Bruno Ganz elokuvanäyttelijänä
Suvi Heino

Kun padot murtuvat – näkymiä Erwin C. Dietrichin ja Jesús Francon yhteistyöhön
Niilo Rantala

Rinnakkaisten aikojen tikityksessä
Olaf Möller

Vallankumousromantiikkaa
Mia Öhman

Eisenstein naisten asialla
Lauri Piispa

Dürrenmattilainen kosto – Infernon poika potee syyllisyyttä
Harald Olausen

Nationalismi, internationalismi ja kosmopolitismi
Joonas Pulkkinen

Rajaamisen taiteesta
koonnut Juha Rosma

Godard 54. keskustelu
Sampsa Laurinen

Kirjat
Ilpo Hirvonen, Mika Taanila

Festivaalit
Velipekka Makkonen

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Ville Hänninen

Mistä puhumme, kun puhumme Sveitsistä? Mieleen nousevat jodlaus, alppitorvet, haitarit, linkkuveitset, pasifismi, pankkijärjestelmä, käki- ja lehmänkellot, suklaa ja sulanut juusto, tervehenkisten vuoristolaisnaisten vaaleat palmikot ja ylväästi kohoavissa maisemissa avoimina pullistelevat, kireiksi viritetyt, reippaina kutsuvat kaula-aukot, mutta sveitsiläisen elokuvan tunnusmerkkejä ei ole yhtä helppo naulata paikoilleen…

Tartumme kuitenkin kevään korvalla pelotta haasteeseen ja osansa saavat ainakin varhaisvaiheen merkittävä Praesens-tuotantoyhtiö, vuorielokuvien vertikaalinen erityisgenre, uhkarohkean rahamies Erwin C. Dietrichin ja pehmopornoilevan eurokauhulegenda Jesús Francon holtiton symbioosi sekä käkikellomaassa työnkin merkeissä vierailleen legendaarisen Sergei Eisensteinin lyhyt viivähdys aborttiaiheen parissa. Keskeisistä seitsemännen taiteen kansallissankareista oman esseensä kaappaavat Claude Goretta, Alain Tanner, Bruno Ganz ja ihmisluonteen hämärää taajaan tutkinut kirjailija Friedrich Dürrenmatt. Uusimman sveitsiläiselokuvan osalta tutkimme useamman tekstin (ja tekijähaastattelun) voimin Cyril Schäublinin monitasoista avainteosta Unruehia (Unrest, 2022) ja maan asemaa kansainvälisellä taidekentällä. Ilmassa on myös hiven haikeutta, sillä Sampsa Laurisen 54-osaiseksi kasvanut Godard-jatkosarja – sveitsiläinen oli vähintään puoliksi hänkin! – tulee päätökseensä.

Kaupan päälle tarjoamme Juha Rosman kokoaman komean kattauksen maailman parhaiden kameramiesten ajatuksia ja uunituoreen DocPoint-reportaasin. Kirja-arvioissa käsitellään hiljan edesmenneen David Bordwellin uutuusteosta ja vaihtoehtoista elokuvaesittelyjä, joissa näytöksen alustajalle – tai yleisölle – ei etukäteen kerrota mikä elokuva tullaan esittämään! Ensi-illoissa hämmennämme soppaa Bruce Leen kaksoisolennoilla ja vieraskynävuoron saava Ville Hänninen kääntää katseensa Jörn Donneriin.

Tilaa Filmihullu > |