
Filmihullu 1 | 2020
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
Kiinalaisen elokuvan vaiheita
Lauri Timonen
Kulttuurivallankumouselokuvat
Petteri Kalliomäki
Keltainen maa – viidennen sukupolven komea lanseeraus
Eija Niskanen
Jia Zhangke – Kiinan elokuvan hiljainen toisinajattelija
Nuutti Aleksis
Feng Xiaogang – kansakunnan omatunto
Taneli Hiltunen
Normaalielokuvaa – Cáo Bǎopíngin elokuvista
Olaf Möller
Länteen raiteilta
Joonas Nykänen
Kuvan merkitys: Antonioni Maon Kiinassa
Ilpo Hirvonen
Edward Yangin Taiwan ja Taipei
Juho Lipponen
Pohjois-Korea – elokuvia tyhjiön pimeydestä
Topi E. Timonen
Salvador Mallon kodit – Kuvataide elokuvassa Kärsimys ja kunnia
Silja Rantanen
Godard 30. keskustelu
Sampsa Laurinen
Kirjat
Ilpo Hirvonen, Lauri Timonen
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Riikka Pelo
2020 iskeytyy liikkeelle kauan suunnitellulla Kiina-teemalla, ja esittelyyn pääsevät maan varhaisemman elokuvahistorian vaiheiden ohella muun muassa riemukkaan erikoislaatuiset kulttuurivallankumouselokuvat, viidennen sukupolven merkkiteos Keltainen maa, Feng Xiaogangin omaääninen historiankirjoitus ja kuudennen sukupolven ykkösnimi Jia Zhangken ura.
Olaf Möller tarkastelee Cáo Bǎopíngin ”normaalimpaa” elokuvatuotantoa, Joonas Nykänen eläytyy yhdeksäntuntisen dokumentin Tie Xi Qun sielunmaisemiin ja ulkomaista perspektiiviä laajentaa Michelangelo Antonionin maineikkaan Chung Kuo – Cinan visuaalinen lähiluenta. Maantieteellisen kokonaisuuden rajaviivoja venyttävät myös taiwanilainen Edward Yang ja todellisena spesiaaliherkkuna pohjoiskorealaisen elokuvan salaisuuksia aukaiseva laaja tutkielma.
Taidemaalari Silja Rantanen kirjoittaa Pedro Almodóvarin Kärsimyksestä ja kunniasta, kirjapalstalla tutkitaan ei-amerikkalaisten elokuvantekijöiden Yhdysvaltoihin sijoittuvia elokuvia ja pohditaan Antti Peipon arpikudoksia. Ensi-illat iskevät kiinni muun muassa palkintoja kahmineeseen Parasiteen ja uuden vieraskynävuoden käynnistää kirjailija Riikka Pelo.