Filmihullu 1 | 2020

Filmihullu 1/2020 kansi

Filmihullu 1 | 2020

Sisältö

Pääkirjoitus
Lauri Timonen

Kiinalaisen elokuvan vaiheita
Lauri Timonen

Kulttuurivallankumouselokuvat
Petteri Kalliomäki

Keltainen maa – viidennen sukupolven komea lanseeraus
Eija Niskanen

Jia Zhangke – Kiinan elokuvan hiljainen toisinajattelija
Nuutti Aleksis

Feng Xiaogang – kansakunnan omatunto
Taneli Hiltunen

Normaalielokuvaa – Cáo Bǎopíngin elokuvista
Olaf Möller

Länteen raiteilta
Joonas Nykänen

Kuvan merkitys: Antonioni Maon Kiinassa
Ilpo Hirvonen

Edward Yangin Taiwan ja Taipei
Juho Lipponen

Pohjois-Korea – elokuvia tyhjiön pimeydestä
Topi E. Timonen

Salvador Mallon kodit – Kuvataide elokuvassa Kärsimys ja kunnia
Silja Rantanen

Godard 30. keskustelu
Sampsa Laurinen

Kirjat
Ilpo Hirvonen, Lauri Timonen

Ensi-illat
koonnut Timo Malmi

Vieraskynä
Riikka Pelo

2020 iskeytyy liikkeelle kauan suunnitellulla Kiina-teemalla, ja esittelyyn pääsevät maan varhaisemman elokuvahistorian vaiheiden ohella muun muassa riemukkaan erikoislaatuiset kulttuurivallankumouselokuvat, viidennen sukupolven merkkiteos Keltainen maa, Feng Xiaogangin omaääninen historiankirjoitus ja kuudennen sukupolven ykkösnimi Jia Zhangken ura.

Olaf Möller tarkastelee Cáo Bǎopíngin ”normaalimpaa” elokuvatuotantoa, Joonas Nykänen eläytyy yhdeksäntuntisen dokumentin Tie Xi Qun sielunmaisemiin ja ulkomaista perspektiiviä laajentaa Michelangelo Antonionin maineikkaan Chung Kuo – Cinan visuaalinen lähiluenta. Maantieteellisen kokonaisuuden rajaviivoja venyttävät myös taiwanilainen Edward Yang ja todellisena spesiaaliherkkuna pohjoiskorealaisen elokuvan salaisuuksia aukaiseva laaja tutkielma.

Taidemaalari Silja Rantanen kirjoittaa Pedro Almodóvarin Kärsimyksestä ja kunniasta, kirjapalstalla tutkitaan ei-amerikkalaisten elokuvantekijöiden Yhdysvaltoihin sijoittuvia elokuvia ja pohditaan Antti Peipon arpikudoksia. Ensi-illat iskevät kiinni muun muassa palkintoja kahmineeseen Parasiteen ja uuden vieraskynävuoden käynnistää kirjailija Riikka Pelo.

Tilaa Filmihullu > |