
Filmihullu 1 | 2019
Sisältö
Pääkirjoitus
Lauri Timonen
”Hiljaisuus, nero töissä!”
Markku Koski
Muukalainen katosi: murhaajia keskuudessamme
Jennifer Barker
Shanghaijuttu!
Risto Raitio
”Kuvaamme heidät elävältä” – Wellesin murheellinen The Other Side of the Wind
Eero Tammi
Sähkökatkoksen aikaan, tai: Shot missing
Martti-Tapio Kuuskoski
Naisia hermoromahduksen partaalla
Veli-Matti Huhta
Andrei Zvjagintsev – venäläinen mestari
Joonas Nykänen
Yksin elokuvan kanssa
Joonas Nykänen
Os Verdes Anos: puuttuva jakso
Ariel Schweitzer
Anti-Bergman, osa 1. – sekalaisia havaintoja ruotsalaisen studioelokuvan tendensseistä
Lauri Timonen
Godard 24. keskustelu
Sampsa Laurinen
Festivaalit
Hannu Björkbacka, Markus Termonen
Ensi-illat
koonnut Timo Malmi
Vieraskynä
Raila Leppäkoski
Filmihullun vuosi 2019 käynnistyy Orson Welles -pienoisteemalla, joka kunnioittaa erityisesti mestarin ”uusinta” elokuvaa, hiljattain ensi-iltansa saanutta rikkinäistä mestariteosta The Other Side of the Windia (2018). Suurennuslasin alle pääsevät myös Orsonin raamatullisesti jylisevä ääni ja kaksi muuta haastavissa olosuhteissa valmistunutta taidonnäytettä, Muukalainen katosi (1946) ja Nainen Shanghaista (1947).
Tuulen ja luonnonvoimien aiheet täydentyvät Veli-Matti Huhdan Sjöströmin Pohjoismyrskyä (1928) ja Kozintsev/Trauberg -parivaljakon Odnaa (1931) vertailevalla tutkielmalla ja Joonas Nykäsen katsauksella itänaapurimme merkittävimpiin nykyohjaajiin kuuluvan Andrei Zvjagintsevin tuotantoon. Katsomiskokemusten mysteereihin pureudutaan myös uutta komeaa kevättä elävän elokuvateatteri Orionin tunnelmia peilailevalla muistelmalla ja Cahiers du Cinéman joukoista iloista ryhmäämme täydentävän Ariel Schweitzerin Paulo Rocha -esseellä. Moniaalle kaartuvan paketin täydentää ruotsalaisen studioelokuvan historiaa kairaavan tekstisarjan ensimmäinen osa, festivaalireportaasit ulottuvat Torinosta Reykjavikiin ja vieraskynästä vastaa Raila Leppäkoski.