Filmihullu 1 | 1998

filmihullu-1-1998-kansi

Filmihullu 1 | 1998

Sisältö

Pääkirjoitus: Näköisyyksiä
Peter von Bagh

Muutama sana erityisestä spesialiteetista
Peter von Bagh

Kuninkaankuvia
Peter von Bagh

Kuolema Pariisissa
Markku Koski

Sissi, äitiys ja kansojen sydämet
Susanna Paasonen

Arkkityyppisen hyvän saksalaisen kuvaus – Oskar Schindlerin tarina
Petri Pietiläinen

Vertauskuvallinen totuus Heimo Haiton elämästä
Kimmo Laine

Historian vanki – Olli Saarelan haastattelu
Jukka Hytönen

Kuka pelkää Eevi Rantasta? – Auli Mantilan ja Leea Klemolan haastattelu 
Tarmo Poussu

Kadonneet muistot
Mervi Herranen

Kovin vähän uutta länsirintamalta
Henry Bacon

Sälpää
Jukka Hytönen

Kirjat
Tommi Aitio

Elokuvat
Antti Selkokari

Videot
Jukka Hytönen

Mustaa valkoisella
Putte Wilhelmsson

Brigitte Bardot kertoo loppuvuodesta 1997 suomeksi ilmestyneissä muistelmissaan yhteenotostaan Henri-Georges Clouzotin kanssa. Välikohtaus tapahtui elokuvan Totuuskuvauksissa. BB:n oli tarkoitus tehdä itkukohtaus ja koko kuvausryhmä oli odottanut kyyneleitä jo kotvan aikaa. Tilanne oli niin huvittava, että tähti purskahtikin hermostuneeseen nauruun, jolle ei tullut loppua. Elokuvan ohjaaja Henri-Georges Clouzot ryntäsi raivoissaan paikalle ja läimäytti hysteeristä näyttelijää molemmille poskille… Ja BB läimäytti takaisin – mikä oli ennenkuulumatonta. Clouzot polkaisi nöyryytettynä kengänkannallaan Brigitteä paljaille varpaille. BB huusi ja itki tuskasta, ja viipymättä Clouzot komensi kamerat käyntiin – vihdoinkin saatiin ne kauan kaivatut kyyneleet.”Muutama sana erityisestä spesialiteetista esittelee elämäkertaelokuvan, biopicin, lajityypille ominaisia ongelmia sekä erityisesti elämäkertaelokuvien parissa työskennelleitä näyttelijöitä, kuten George Arlissia, Paul Munia, Anna Neaglea ja Charles Laughtonia.

Kuninkaankuvia on katsaus 30-luvun Englannin kuningaselokuviin, erityisesti Alexander Kordan ja Herbert Wilcoxin ohjauksiin.

Kuolema Pariisissa tarkastelee elokuvista ja kuvaruudusta pursuvaa väkivaltaa katsojien kollektiivisena kuolemankohtaamisrituaalina; erityistarkastelussa prinsessa Dianan kuolema mediatapahtumana.

Sissi, äitiys ja kansojen sydämet tarkastelee tapoja, joilla Ernst Marichkan ohjaamissa Sissi-elokuvissa käsitellään Sissin hahmon kautta naiseuteen – ja etenkin äitiyteen – liittyviä ennakko-oletuksia ja arvoja.

Schindlerin lista Oskar Schindlerin elämäkertaelokuvana, kuvauksena historiallisesta “hyvästä saksalaisesta”.

Vertauskuvallinen totuus Heimo Haiton elämästätarkastelee tapoja, joilla Pikku pelimanni -elokuvat sekoittivat todellisuutta ja fiktiota siinä määrin, että niitä on mahdollista pitää paitsi elokuvina, joissa Heimo Haitto esiintyy, myös Heimo Haitosta kertovina elokuvina.

Kadonneet muistot pohtii tapoja, joilla Neitoperhonpäähenkilön Eevin menneisyys ilmenee Neitoperhossa Eevin näennäisestä historiattomuudesta huolimatta.

Kovin vähän uutta länsirintamalta: Terveisiä Lontoon viime marraskuisilta elokuvajuhlilta.

Kirjat: Rakas päiväkirja… : Duncan Petrie (ed.): Inside Stories. Diaries of British Film-makers at Work. BFI 1996.

ElokuvatAntti VuorioKummeli kultakuumeJuri Nummelin007 – Huominen ei koskaan kuoleYksin kotona 3Sami TuominenTitanic, Boogie Nights.

Videot: Kaikenkarvaiset lemmikit

Mustaa valkoisella: Nimikirjoituksen metsästäjät: Kysyy, onko juuri elokuvabisneksen – eikä esimerkiksi kosmetiikan – näyttävä esilläolo mediassa seurausta toimittajien henkilökohtaisesta tarpeesta päästä lähelle ihailemiaan filmitähtiä.

Nitraattikopio

filmihullu-1-1998-nitraattikopio

“Elokuvan tuottajat arvelivat, ettei 1490-luvun asearsenaalin vaatimaton tulivoima täysin tyydyttäisi 1990-luvun katsojia. Niinpä Kolumbus joukkoineen varustettiin tehokkailla singoilla.”

 

Tilaa Filmihullu > |