Filmihullu 1 | 1997

filmihullu-1-1997-kansi

Filmihullu 1 | 1997

Sisältö

Lavastetun todellisuuden totuus
Peter von Bagh

Paikat ja epäpaikat
Peter Wollen

Kauhun ja nostalgian tilat
Juhani Pallasmaa

Eisenstein antisemiittisessä jännitekentässä
Mikael Enckell

Iivanan tragedia
Naum Kleiman

Muutama lisänootti parempiin tarinoihin
Peter von Bagh

Kuolematon äiti
Annika Idström

Elokuvat

Kirjat

Näkökulmat

”Täytetyillä linnuilla on ’Psykossa’ merkitystä sekä juonen kannalta – ne tuovat mukaan eläinten täyttämisen teeman ja valmistavat siten maaperää lopulliselle paljastukselle eli sille, että Norman Bates oli säilyttänyt oman äitinsä ruumiin – että symbolisesti. Hitchcockin elokuvissa linnut vaanivat aina kiiluvin silmin, ja Normanhan on tirkistelijä. Kylpyhuoneen hohtavaa valkoisuutta puolestaan käytetään korostamaan kontrastia, joka syntyy valon ja pimeyden, suihkuhuoneen puhtauden ja ruumin kätköpaikkana toimivan suon saastaisuuden, kaakeleiden hohtavan valkoisuuden ja veren kiillottaman mustan värin välillä.”

Nitraattikopio

filmihullu-1-1997-nitraattikopio

”Eisensteinin murheellisen kohtalon kokeneen ¡Que viva Mexicon! oli itse asiassa tarkoitus olla ’Meksikolainen dialektiikka’-trilogian avauselokuva. Muut kaksi filmiä olisivat olleet ’El Bimbo’ ja ’Playa del Ingles’.”

 

Tilaa Filmihullu > |