
Filmihullu 1 | 1993
Sisältö
Pääkirjoitus: Kaupunkien nimet
Peter von Bagh
Pariisi kuuluu kaikille
Sakari Toiviainen
Kaupunkien geografeemit
Putte Wilhelmsson
Urbaanin pelko ja utopia
Veijo Hietala
Small town USA
Kari Salminen
Helsingin monet kuvat
Sirpa Tani
Dick City
Ilpo Helén
Televisiosta monitoriksi
Markku Koski
Kirja kuin aiheensa
Markku Koski
Kierrätystä
koonnut Olavi Similä
Elokuvan historia tuntee tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä elokuvien päähenkilöinä, mutta usein ”päähenkilö” voi olla myös jotain aivan muuta kuin ihminen. Vaikkapa kaupunki. Iso tai pieni, hyvä tai paha, houkutteleva tai luotaantyöntävä, kotoisa tai kylmä. Elokuvaharrastajat tuntevat muun muassa Carol Reedin useat kaupungit Wienistä ja Dublinista Havannaan, Billy WilderinBerliinin ja Pariisin, Buñuelin Meksiko Cityn, Hitchcockin San Franciscon, Bergmanin Tukholman, Jules Dassinin Lontoon, Sidney Lumetin New Yorkin, Elia Kazanin New Orleansin, Yasuhiro Ozun Tokion, Kenji Mizoguchin Kioton, Jacques BeckerinPariisin, Antonionin Milanon tai Valentin Vaalan, Risto Jarvan, komisario Palmun tai Jörn Donnerin Helsingin. Ja yhtä lailla Fritz Langin Metropoliksen tai Batmanin Gotham Cityn.”Kaupunki ei ole kivinen esine, se on elämäntapa”, kuten todettiin jo Risto Jarvan lyhytelokuvassa Kaupungissa on tulevaisuus(1967). Kaupunki on paikkoja ja tiloja, rakennuksia, muistomerkkejä, katuja, toreja, puistoja, tehtaita, liikennevälineitä. Mutta ennen kaikkea se on ihmisiä: paikka, jossa ihmiset asuvat, tekevät työtä, liikkuvat, elävät, viettävät vapaa-aikaansa, syntyvät ja kuolevat.